Lelépő
Image default

Felújították és hamarosan a Balatont is meghódítja a „bugaci kispöfögő” nosztalgiavonat

Még 2021-ben érkezett meg Balatonfenyvesre az 1905-ben épült 490-es sorozatú gőzmozdony. Kecskemétről szállították a magyar tenger partjára, ahol hamarosan nosztalgiavonatként hódítja meg az utasok szívét.

„Bugaci kispöfögőként” zakatolt be a köztudatba a 490-es sorozatú gőzmozdony, amely Balaton-felvidéki Nemzeti Park tájékoztatása szerint hamarosan a Nagyberek és térsége turisztikai attrakcióinak körét bővíti. A kis gőzmozdony ugyanis a felújítása után előreláthatólag különböző nosztalgiajáratokon fog közlekedni a téli, majd az elő- és utószezonban.

A MÁV Zrt. kommunikációs igazgatósága úgy nyilatkozott, a nyilvánosságot értesítik majd a pöfögő nyújtotta utazási lehetőségekről.

A 490-es gőzmozdonyokról

A 490-es sorozatú gőzmozdonyok története 1905-ben kezdődött. A MÁV Gépgyár ekkor készítette el az első három 70. gyári jellegű mozdonyát a Görgényvölgyi Erdei Vasutak részére. Ezek a gépek szénnel és fával fűtve egyaránt megbízhatóan üzemeltek. Alkalmasak voltak személy- és tehervonatok továbbítására akár 35 kilométer per óra sebességgel, illetve hatvan százalékos emelkedővel is megbírkóztak. De nem feszültek be a harminc méter sugarú pályaívekben sem.

Az 1950-ig gyártott típusból huszonegy változatban összesen száznegyvenkét darabot építettek.

A „bugaci kispöfögőről”

A Balatonfenyvesre érkezett 7015 gyári jellegű 490,053 pályaszámú mozdony 1942-ben készült a MÁVAG-ban, először Maroskeresztúron közlekedett.

Későbbi szolgálati helyei Gánt, Békéscsaba és Szob voltak.

1983-tól a MÁV kecskeméti vonalhálózatán közlekedett, itt 2008-ig Bugaci Kispöfögő néven továbbított nosztalgiavonatokat. A Gyermekvasút 50. évfordulója kapcsán 1998-ban és 1999-ben néhány hétre Budapesten vendégeskedett. 2021-ben került Kecskemétről a Balatonfenyvesi GV állományába. Teljes felújítását egy debreceni műhelyben végezték, hiszen korábban már üzemképtelen volt hosszú évekig.

A Balaton-felvidéki Nemzeti Park tájékoztatása szerint a balatonfenyvesi hálózaton korábban is közlekedett ilyen típusú gőzös. Az 1950-es építésű 490,056 pályaszámú mozdony 1987 és 2000 között járt itt. Innen került a Gyermekvasútra, ahol jelenleg is üzemképes állapotban van és 490,039 pályaszámú típustársával együtt felváltva vesz részt a budai hegyek hétvégi forgalmában.

Ezt olvastad már?

Balaton télen a nyugodt, csendes arcát mutatja. Érdemes azonban ilyenkor is útra kelni és felfedezni a magyar tengert, hiszen számos meglepetést tartogat. Somogyi László, a Badacsonylábdihegyi Ökoturisztikai Látogatóközpont túravezetője szerint ezt az öt Balaton-felvidéki úti célt mindenképpen érdemes felvenni a listánkra.

TOP5 téli Balaton-felvidéki úti cél

Lelépő, fotó: Tasnádi Tamás (Flickr) és Czimbalek Dávid / Kecskeméti Kisvasútért Facebook-oldala

Kapcsolódó