Még szeptember elején landolt a Tiszán az Aeroexpress tavaly bemutatott Cessna 206 amfíbiája. Úgy tudni, soha korábban nem járt még hidroplán a folyón.
Hatalmas érdeklődés övezte az első hidroplán landolását
Az Aeroexpress tájékoztatása szerint a gyakorlórepülések hosszas előkészítés után, a Szegedért Vízisportbarát Egyesület együttműködésével és a Szolchrom hajósiskola szakembereinek biztosításával jöttek létre. Az esti órákban a hidroplán belvárosi kikötését számos érdeklődő követte partról és a Belvárosi hídról, ami nem csoda, hiszen
a magyar repülés történetében nincs feljegyzés arról, hogy valaha járt volna hidroplán a Tiszán.
Régi álom vált valóra
Molnár Zsolt, a Szegedért Vízisportbarát Egyesület elmondta, az egyesület legfőbb célkitűzése az idegenforgalmi turizmus, valamint a hajós élet fellendítése a Tiszán. Így
régi törekvés, hogy Szegeden vízi leszállóhely is erősítse a helyi turizmus egyik pillérét.
Az Aeroexpress tavalyi sikeres dunai és balatoni leszállásai ösztönözte őket arra, hogy felvegyék a kapcsolatot a légitársasággal és együttműködési megállapodásban rögzítsék közös törekvéseiket. A terv tizenegy hónap alatt jutott el a közelmúltbeli megvalósulásig.
Hajózás és repülés élménye egyszerre
„A vízirepülés reneszánszát éli Európában, ami nem véletlen, hiszen jelentősége többszörös. A turisztikai attrakciótól a taxirepülésekig, rendészeti feladatokban és katasztrófavédelemben számos területen teremt értéket, ezért igyekszünk a fejlesztésével élen járni Közép-Európában.” Ezt mondta Széchey Márton, az amfíbia parancsnoka, aki vízirepülő kiképzését lengyelországi tavakon kapta és Norvégiában fejlesztette tovább.
Az Aeroexpress-alapító oktatókapitány hozzátette: a digitális világban egyre nagyobb értéke van a valós aktivitásoknak. A hidroplán a hajózás és a repülés együttes élményét adja, ami a Tiszán a part menti fasorok közé besüllyedve, és vízre leszállva a vártnál is mélyebb benyomást tett a személyzetre. A csapatnak immár Farkas Imre kiemelkedő tapasztalatú szegedi repülőoktató is tagja volt.
Sokszínűbbé válhat a hidroplán által a magyar repülés
A parancsnok kifejtette azt is, hogy az Aeroexpress vízirepülő csapata a Dunán, a Balatonon és most a Tiszán végzett gyakorlórepülések után újabb magyar vizeken jelenhet meg, ezzel is szolgálva a magyar repülés fejlődését, sokszínűbbé válását, a hazai képességek gazdagodását.
A fel- és leszállásokat biztosító vízi személyzet nevében László György kiemelte: több évtizedes szegedi hajós tapasztalattal is meghatározó lépcsőfok szakmai pályafutásában a hidroplánnal történő együttműködés.
A vízen kisgéphajóként manőverező jármű mindenkinek újdonságot jelentett a Tiszán.
Mégis minden folyamat gördülékenyen ment, a repülőgép pedig kiválóan működött együtt a folyón a többi vízi járművel.
Az Aeroexpress márkanév idén száz éves, hiszen 1923-ban ezen a néven kezdte meg működését az a légitársaság, amely a Duna Gellérthegy előtti szakaszáról felszállva a Balatonra és Bécsbe szállította az utasokat. A magyar szakemberek által tavaly alapított Aeroexpress cégcsoport egyik célja, hogy Kárpát-medencei célállomásokra indítson menetrend szerinti légijáratokat. Másik küldetése pedig az, hogy Magyarországon ismét meghonosodjon a vízirepülés.
Lelépő, fotók: Aeroexpress facebook oldala