A Clark Ádám térről induló, a Szent György térre vezető Budavári Sikló minden kétséget kizáróan az egyik legnépszerűbb módja a Budai Vár megközelítésének. Tíz érdekességet gyűjtöttünk össze a különleges vasútról.
1. Széchenyi István fiának, Ödönnek a kezdeményezésére építették 1868 és 1870 között a lyon-i kötélvasút mintájára. A ritkaságnak számító siklóvasutat Wohlfahrt Henrik tervezte.
2. Korábbi neve Budai Hegypálya volt, eredetileg gőzhajtással működött és átadásakor a második ilyen jellegű vasút volt a kontinensen.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
3. A pályája 95 méter, ez alatt nagyságrendileg 50 méteres szintkülönbséget tesz meg.
4. A Sikló kocsijai – Margit és Gellért – ingajelleggel működnek, tehát míg az egyik kocsi felfelé, addig a másik lefelé halad. Egyszerre 24 utast tud szállítani a Budai Várba, illetve vissza a Clark Ádám térre
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
5. A normál nyomtávolságú Sikló 3 km/órás sebességgel tudna közlekedni, a valóságban azonban 1,5 km/órával halad.
6. A második világháború a Budavári Siklót sem kímélte. Egy találat megsemmisítette a Szent György téren álló épületet és a benne álló kocsit. Ezt követően közel negyven évig nem üzemelt.
7. Egyes tervek szerint a Budavári Sikló helyére a hatvanas években mozgólépcsőt építettek volna, az ötlet azonban szerencsére nem valósult meg.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
8. 1985-ben teljes rekonstrukción esett át, villanymotoros meghajtást kapott. A Fortepan archív felvételein jól látható, miként zajlottak a helyreállítási munkálatok.
9. A gépészet korábban a Clark Ádám téri alsó állomáson volt megtalálható egy impozáns indítócsarnokban, a rekonstrukciót követően azonban a felső állomás alá került. Végül 1986. június 4-én újra birtokukba vehették mind a budapestiek, mind pedig a turisták a Budavári Siklót.
10. A Budavári Sikló a világörökség része, mivel 1987 óta az UNESCO listájában is szerepel, mint Budapest Duna-parti látképének szerves része.
lelépő.hu