Budapest jelenleg legnagyobb Zsolnay-kiállításával gazdagodik a Városliget és környezetének kulturális kínálata. Szeptember 26-án, kedden nyitja meg kapuit a főváros egyik legszebb szecessziós stílusú villája, a ResoArt Villa. A villában található ezer darabos kollekció Szabó András magángyűjteménye. A kiállítás a Zsolnay kerámiák sikertörténetét mutatja be az 1870-es évektől kezdve, egészen 1920-as évek végéig.
Minden szegletében lenyűgöző a szecessziós villa
Költő Magdolna, a ResoArt Alapítvány kuratóriumának elnöke a megnyitón elmondta, a villaépületen a szecesszió magyaros irányvonala keveredik a korszak uralkodó nemzetközi stílusjegyeivel.
A homlokzatot dús ornamentika díszíti, a különleges alakú, ólomüveg ablakokat pávák, oroszlánfejek és burjánzó indák szegélyezik. Az oromfalon pedig a festészet, a szobrászat és a műépítészet allegorikus figurái láthatók. A homlokzattal harmonizáló, kovácsoltvas kerítés Jungfer Gyula alkotása.
A házba belépve megcsodálható a Róth Miksa műhelyében készült hatalmas üvegablak,
amely javarészt eredeti állapotban vészelte át az elmúlt század viszontagságait. Az emeletre felvezető színes, kovácsoltvas lépcsőkorlát pedig Hochmann József lakatosmester munkája.
Négy termen keresztül gyönyörködhetünk a Zsolnay kerámiákban
A ház négy termét elfoglaló Zsolnay-kiállítás a gyár sikertörténetét mutatja be az 1870-es évektől az 1920-as évek végéig. Azt a történetet mesélik el, hogyan vált a Zsolnay kis pécsi manufaktúrából világhírű vállalattá.
Az első, „családi” szobában láthatók a Zsolnay Teréz és Júlia által tervezett, magyar néprajzi motívumokból, majd orientális hatásokból is inspirálódó kerámiák. Megtalálhatók itt Júlia férje, Sikorski Tádé munkái is. Ezek között van egy tizenhat millió forintért vásárolt,
száznyolcvanöt centiméter magas óriásváza, amely hajdan a Gellért Szálló dísze lehetett.
A következő teremben külön vitrint kaptak Sikorski gazdag ornamentikával ékített kerámiái. Ezekkel szemben Klein Ármin nyugati, elsősorban reneszánsz mintákat követő alkotásai képeznek kontrasztot.
Noha a Zsolnay bevételeinek jelentős része az építészeti és ipari kerámiákból származott, a gyár által készített díszkerámiák igazi luxuscikknek számítottak. Úgy tudni, fénykorában a Zsolnay évi harmincnégy kilogramm aranyat használt fel díszítésükre. Az 1890-es évek gyakran hímzést imitáló, sokszorosan áttört, technikailag bravúros, a formák és színek szinte végletekig vitt burjánzását mutató műalkotásait a harmadik teremben mutatja be a kiállítás.
A gyár második aranykorát a szecesszió időszaka és az eozinmáz felfedezése hozta el. Ezt a korszakot a földszinti Zsolnay-terem vizsgálja. Az új éra tervezői, mások mellett Apáti Abt Sándor, Mack Lajos és Kapás Nagy Mihály munkái
a magyar szecesszió stílusteremtő alkotásainak számítanak, néha pedig már az art decót is megelőlegezik.
A Kőrössy Albert Kálmán által tervezett, több mint százhúsz éves ResoArt Villa és az itt megrendezett kiállítás szorosan kötődik a Liget Budapest Projekthez. A kiállítás mellett a látogatók egy Millennium Házával közös sétán, századfordulós időutazáson vehetnek részt és ismerhetik meg a Zsolnay kerámiák bámulatos világát. Emellett egy szecessziós séta is várja az érdeklődőket. A villa előzetes bejelentkezés után, vezetéssel látogatható, de egyedi rendezvényhelyszínként is megnyitja kapuit.
(Forrás: MTI, fotók: Liget Budapest, MTI)