Lelépő
Image default

Ilyen csodálatos szálloda lett az egykori Haggemacher-palotából, most nemzetközi dizájn díjat is nyert

Csodálatos három éves átalakuláson ment keresztül a budapesti Haggemacher-palota, ami most Hotel Oktogonként várja a vendégeket. A látványos megújulás mellett pedig a szakma sem tud elmenni szó nélkül. 

Az elmúlt hónapokban igazi sikertörténetet írt az Andrássy út legújabb szállodája, a Hotel Oktogon. Sámos nemzetközi magazin, közöttük a Design Street Milan, az olasz BuildNews, és az ArchiPortale közölt látványos képanyagot a szálloda megújulásáról.

A múlt héten pedig a hotel belsőépítész tervezői, Radnóczy Eszter vezető tervező és az este’r partners csapata nyerte el munkájáért a BigSEE nemzetközi építészeti és design-díj Tourism Design 2023 versenyén a Winner címet és vált ezzel a projekt esélyessé a fődíjra.

Vagányság, szín és élet jelenik meg benne

„Hatalmas megtiszteltetés számunkra, hogy munkánkat a nemzetközi sajtó és a rangos európai designverseny zsűrije is elismeri” – mondja Radnóczy Eszter. Az olasz-magyar belsőépítész stúdió, az este’r partners alapítója szerint csodálatos lehetőség ez, hogy egy igazi magyar értékmentés történetét és eredményét mutathassák be. Meglátása szerint

az épülettel foglalkozni több, mint izgalmas volt, természetesen rengeteg szakmai kihívással.

„Nem csodálkozom, hogy az olasz magazinok ízléséhez közel áll az eredmény” – jelentette ki a szakember. Hozzátette: egyrészt náluk a századforduló építészete egészen más volt, így ez az épület sok újdonságot mutat számukra. Másrészt úgy véli, az olasz kultúra nagyra értékeli a vagányságot, a régi és az új kreatívütköztetését és harmóniába hozását, a színt, az életet. Abban bízik, hogy munkájuk a klasszikus értékek mellé ezeket tudta odatenni.

Három évig tartott a Hotel Oktogon felújítása

A 2023 júniusában átadott Hotel Oktogon története igazi fordulatos budapesti sztori. Az Andrássy út 52. alatt álló neoreneszánsz stílusú palota a 19. század végén, 1884-1886 között épült. Tervezője a Párisi Udvart és az Uránia Nemzeti Filmszínház épületét is jegyző Schmahl Henrik, az építtető pedig a svájci származású malomtulajdonos, sörgyár-alapító és nagyiparos Haggenmacher Henrik volt.

A palota később közkönyvtár volt, sőt egy ideig Budapest egyik népszerű szórakozóhelyeként is működött.

Az épület a három évig tartó felújítás után szállodaként nyitott meg, az este’r partners belsőépítész iroda és az építészpartner Archikon tervei alapján, a Continental Group üzemeltetésében. Az előkelő palota a mostani restaurálás és megújulás során eredeti karakterét megtartva él tovább.

A reprezentatív kapu mögött húzódó belső udvarban a lovak és kocsik helyett most lobby-t és reggelizőteret találunk. A gangok mennyezeti részletei visszanyerték eredeti szépségüket, míg

a belsőépítészet inkább sportos és lezser maradt, igazodva a szálloda célközönségének stílusához.

Műemlék épület született újjá

Radnóczy Eszter vezető tervező szerint a Haggemacher-palota központi lépcsőháza, a festett boltívek, mennyezetek, és a beszökő természetes fény jellemzik az épületet. Ezek a kiemelt elemek mind a műemléki restaurálás utáni eredeti megjelenésüket kapták vissza. Komoly, a jövő számára átmentett értékeket képviselnek. A lobby részben a műemléki épülethez tartozó teret összenyitották a korabeli lépcsőházzal.

„Ez a tér így új funkciót és értelmezést kap, mivel a korábbi nyitott udvar az üvegtetővel zárt térré válik” – magyarázza egy korábbi interjújában. Úgy véli, míg a padlóburkolat és a homlokzati elemek követik a műemlékterek stílusát, addig a berendezés és az installációs elemek a hotel fiatalos, kozmopolita hangulatához alkalmazkodnak.

Színesek, letisztultak, kényelmesek, multifunkcionálisak és lendületet sugároznak.

A műemléki szobák sajátossága az eredeti fapanel-burkolat, mely a restaurálás során visszakapta az eredeti világos diófa színét. A szobák mérete lehetővé tette, hogy a fürdőszoba-blokkokat úgy alakítsák ki, hogy a szoba közepére kerüljenek, ezzel meghagyva az eredeti kazettás faburkolatot a külső falakon. Ez a központi téralakítás pedig azt engedte meg, hogy a műemléki szobán belül tagolják a teret háló, közlekedő és nappali zónára.

A központi fürdőszobablokk egy üvegdobozzá vált, mely minden oldalról tükrözi a fapanel burkolatokat. A falak és a mennyezet színe sötétzöld, mely mély árnyalatok illeszkednek a fapanelekhez. A berendezést a klasszikusmodern kombinációja jellemzi.

Lelépő, fotók: Juhász Norbert, Tamás Pál / este’r partners

Kapcsolódó