Már húsz éve nem közlekedik a Balaton legendás hajója, amely az 1952-es forgalomba állításától egészen 2006-ig a tó legnagyobb személyszállítója volt. Másfél év múlva azonban az elképzelések szerint azok is utazhatnak majd a Beloiannisz fedélzetén, akik legfeljebb csak hírből ismerik.
A Beloiannisz egy korszak szimbóluma
A Beloiannisz egy igazi muzeális értékű hajóról, melynek szegecselt hajóteste van. „Ilyet ma már nem építenek, de a körbejárható sétafedélzet is kuriózumnak számít” – mondta el a Beloiannisz Hajóért Alapítvány kuratóriumi elnöke az InfoRádióban.

Vizy Márton szerint aki a fedélzetére lép, rögtön érzi majd, hogy a múlt század második felében szinte az örökkévalóságnak építették a hajókat, olyan masszív a szerkezete.
„Igazi klasszikus, egy gyöngyszem, amit magyar Titanicnak is szoktam nevezni”
– tette hozzá a kuratórium elnöke.

A hajó újjáépítése már zajlik, a motor elkészült, de van még bőven feladata a komáromi hajógyár munkásainak. Ha a Balaton vízállása is megengedi, a Beloiannisz 2025-ben visszatérhet a siófoki bázisára. Erről sikerült is megállapodnia az alapítványnak a Balatoni Hajózási Zrt.-vel (Bahart).
A legendás hajóról
A Beloiannisz 1952-es építésű, magyar utasszállító motorhajó, mely évtizedekig közlekedett a Balatonon, és ezáltal az egyik legismertebb magyar hajó. 1952-es megépítésétől a Szent Miklós 2006-os forgalomba állásáig a legnagyobb balatoni személyszállító hajó, sokáig tartották a flotta „zászlóshajójának” is. Pályafutása alatt évtizedekig volt nyári estéken a siófoki zenés sétahajó, fedélzetén fellépett a magyar könnyűzenei élet színe-java.

2003 óta nem közlekedik. 2021. augusztus 10-én a Sopron vontató mellévett alakzatban továbbította Neszmélyről a Komáromi hajógyári öbölbe, ahol a felújítását fogják végezni. A tervek szerint a ‘90-es években is ismert állapotot állítják majd helyre, melyben a legtöbben ismerhették és melyből a lehető legtöbb eredeti elem megmenthető.
Lelépő, fotók: MS Beloiannisz facebook oldala


