Megérkeztek a Balatonhoz vezető Sió-csatorna utolsó szakaszához a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) új személyszállító hajói. Az új balatoni hajók egy hete indultak el Komáromból.
A rendszerváltás óta nem állt üzembe új személyszállító komp és katamarán a Balatonon. A történelmi léptékű műszaki fejlesztés nemcsak a balatoni turizmust, hanem a helyi vízi tömegközlekedést is támogatja. A két új kompot és két új katamaránt szállító flotta mintegy négyszáz kilométert tett meg az elmúlt közel egy hétben. Az érkezésüket tömegek fogadták Siófokon.
Hosszú utat tettek meg az új balatoni hajók
A Balaton kedvező vízállásának köszönhetően június 21-én, szerdán indulhatott el a BAHART négy új hajója Komáromból. Az eleinte hét hajóból álló szállító flotta először a Duna 272 kilométeres szakaszán haladt végig Komárom és a Sió torkolata között. Majd a már közel húsz hajósra bővült szállítóflotta további 121 kilométert tett meg a Sió csatornán az elmúlt napokban.
A hajók tegnap érték el a Siófok-Kiliti zsilipet, melyen a mai napon sikeresen átzsilipeltek.
Itt a hajók pár napot még várakozni fognak, mielőtt a szállítás utolsó részéhez, a Balatonra történő átzsilipelés állomásához érnek. A két új katamaránt és két új kompot a szállítás miatt visszabontották, így megérkezésük után néhány hónapos összeszerelési munka vár még rájuk.
A hajók érkezése kifejezetten nagy innovációs mérföldkövet jelent a balatoni hajózásban. Mint ismert, 1978-81 között szerezte be a BAHART a jelenleg is használt három katamaránját és a kompok átlagos életkora is 50-60 év közé tehető.
Fontos szerep vár a hajókra
„Örömmel láttuk, hogy milyen élénk érdeklődés övezete a hajók útját. Először a Duna, majd a Sió mentén számos alkalommal várták a szállító flottát az érdeklődők. Nem véletlen, hiszen a rendszerváltás óta most először érkeznek vadonatúj kompok és katamaránok a Balatonra, amely 40 éve nem látott korszerűsítést jelent a balatoni hajózás életében. Fontos, hogy nem csak turisztikai célt szolgálnak, a helyi vízi tömegközlekedésben is fontos szerep vár rájuk. A szállítás és a közreműködő közel 20 hajó koordinációja rendkívül komoly logisztikai feladatot jelentett a szakemberek számára. A feladatot végző szakemberek felkészültségét azonban jól mutatja, hogy a BAHART, az Országos Vízügyi Főigazgatóság, valamint a hajógyár és a szállításban közreműködő partnerek munkatársai problémamentesen oldották meg a közel 400 km-es utat” – emelte ki Veigl Gábor, a BAHART vezérigazgatója.
A Közép-Európában egyedülálló hajók motorjai a legmodernebb környezetvédelmi normáknak is megfelelnek.
Emellett az új kompok az eddigi legnagyobb utas és jármű befogadó képességgel rendelkeznek, építésük során pedig nemcsak a korszerű utasszállításra, hanem a nagyszámú kerékpárszállításra is nagy hangsúlyt fektettek.
A két új komp, Szántód és Tihany a jelenlegi kompokhoz hasonlóan Szántódrév és Tihanyrév között közlekedik majd. A két új katamarán pedig, Balaton és Tomaj néven a következő hajózási szezontól kezdve a legforgalmasabb útvonalakon áll majd forgalomba. Tomaj Fonyód – Badacsony között közlekedik majd, Balaton pedig a Siófok – Balatonfüred – Tihany útvonalon teljesít majd szolgálatot.
Lelépő, fotók: MTÜ, Bahart