Mintegy 1,2 milliárd forint kormányzati támogatással, 2018-tól két ütemben újult meg a Mátravasút, az egyik legnépszerűbb erdei kisvasút vasúti pályája és a szerelvények teljes állománya. Ezt mondta az Agrárminisztérium erdőkért és földügyekért felelős államtitkára a Mátravasút Gyöngyös-Mátrafüred pályaszakasz projektzáró rendezvényén.
Már 42 milliárdot fordítottak az erdei infrastruktúra fejlesztésére
Zambó Péter az erdők rekreációs-egészségvédelmi szerepét hangsúlyozta. Elmondta, a kormányzat már 2013-ban célul tűzte ki a hazai természetjárás, az erdei és az aktív turizmus fejlesztését. Az állami erdészeti társaságok azóta mintegy 42 milliárd forintot fordítottak az erdei közjóléti-turisztikai infrastruktúra fejlesztésére. Erdei iskolák, kilátók, ökoturisztikai központok, tanösvények, erdei szállások újultak meg vagy létesültek – tette hozzá.
Emlékeztetett, az állami erdészeti társaságok Magyarország zöldvagyonának egyik legfontosabb részét, a 2,3 millió hektárnyi fával borított terület felét kezelik. Úgy véli, a zöldvagyon komplex szolgáltatásai között pedig kiemelt szerepe van a turizmusnak. Egy friss tanulmányra hivatkozva közölte, hogy a Pilisi Bioszféra Rezervátum tavaly körülbelül 4,6 milliárd forint értékű rekreációs-turisztikai szolgáltatást nyújtott az oda látogatóknak.
Zambó Péter hangsúlyozta, a most átadott kisvasúti fejlesztés is több lesz egy hasznos és kiváló turisztikai fejlesztésnél,
„hiszen az erdőkre alapozott jövő részévé válik”.
Csodaszép a Mátravasút
Dobre-Kecsmár Csaba, az Egererdő Zrt. vezérigazgatója ismertette: az elmúlt 12-13 évben a kormány és az Európai Unió támogatásával végezték a fejlesztéseket. Elmondta, a fejlesztés előző ütemében a Gyöngyös-Gyöngyössolymos pályaszakasz újult meg.
A Mátravasút gördülő állományának teljes felújítását is elvégezték.
A mátrafüredi szakaszon több mint 7 kilométeren cserélték ki az ágyazati kőzetet, a régi talpfákat betonaljra cserélték, és nagyobb teherbírású sínanyagot építettek be a pályába. Ennek köszönhetően nőtt a kisvasút pályaszakaszának utasbiztonsága, terhelhetősége. Így növelhető a vasúti vonalon fenntartható járatsűrűség is.
Bíznak benne, hogy a fejlesztés révén nő majd a térség, Gyöngyös és a Dél-Mátra turisztikai látogatottsága, hiszen ez a kisvasút a Mátra turisztikai régiójának az egyik legfontosabb déli belépési pontja – mondta a vezérigazgató.
Elképesztően népszerű az erdei vasút
Horváth László, a térség fideszes országgyűlési képviselője elmondta: ahhoz, hogy megmaradhasson a kisvasút, új funkciót kellett találni, ebből pedig turisztikai attrakció lett.
A Mátravasútnak augusztustól több mint 30 ezer vendége volt – tájékoztatott.
Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős államtitkár a rendezvényen rámutatott: akkor lehet rávenni az embereket a mozgásra, ha élményt nyújtanak hozzá, ezért kerékpárutakat építenek, felújítják a turistaházakat – az elmúlt években a Mátrában öt épület újult meg -, és felújítják a kisvasutakat is. A Mátravasúton a mátrafüredi előtt korábban a Szalajkaházhoz vezető szakaszt adták át.
Lelépő, Forrás: MTI, fotók: Egererdő Zrt. Facebook oldala