A Kékszalag nem csupán Magyarország, hanem egész Európa egyik legjelentősebb vitorlásversenye, mely évről évre vonzza a vitorlázás szerelmeseit és a sportág rajongóit. A verseny számos érdekességet rejt magában, amelyeket kevesen ismernek. Tíz ilyet gyűjtöttünk egy csokorba.
1.A Kékszalag 1934 óta kerül megrendezésre, az első versenyt a balatonfüredi Hungária Yacht Club indította el. Azóta a verseny nemcsak hagyomány, hanem a legnagyobb presztízsű vitorlásverseny Európában.
2. A verseny hagyományosan a teliholdhoz legközelebbi júliusi napon indul, hogy a versenyzők számára segítséget nyújtson a navigáció során az éjszaka is tartó verseny idején.
3. A verseny teljesítése során a hajóknak Balatonfüredről kiindulva a Balaton körül 155 kilométeres távot kell megtenniük, motorhasználat és kikötés nélkül, 48 órán belül.
4. Az induláshoz szükséges sportorvosi igazolás kötelező, hogy minden versenyző fizikailag felkészült legyen a kihívásokkal teli Kékszalagra.
5. A versenyútvonalat a Balatonfüred – Balatonkenese – Siófok – Keszthely – Balatonfüred útvonal jelöli ki, ahol a hajóknak több bóját is meg kell kerülniük.
6. A Kékszalagon közel harminc különböző hajótípus versenyez, amelyek között megtalálhatók a hagyományos egytestűek és a modern, többtestű, hordszárnyas foiler hajók is.
7. A legtöbb Kékszalagot a fából épült Tramontana nyerte el az évek során.
8. Az utóbbi években a versenyen megjelentek a foiler hajók, amelyek repülősebességgel haladnak a vízen, jelentősen megnövelve a versenysebességet és izgalmasabbá téve a versenyt.
9. 2018-ban rekordot döntött a verseny, amikor több mint 660 hajó indult el a Kékszalagon.
10. A verseny hagyományosan egy ágyúlövés jelére indul Balatonfüreden reggel kilenckor, ami emlékeztet a régi vitorlásversenyek hagyományaira és hangulatára.
Lelépő, MTI/Krizsán Csaba