Az autóbusz-közlekedés szerelmesei és a nosztalgia iránt érdeklődők számára különleges esemény készülődik Budapesten: közel ötven év után ismét forgalomba áll a Közlekedési Múzeum gondosan helyreállított, 72 éves Ikarus 30-as autóbusza.
Közel ötven év után ismét forgalomba áll a Közlekedési Múzeum egyik legértékesebb gyűjteményi darabja, a 72 éves Ikarus 30-as autóbusz. A legendás járművet most csütörtök délelőtt, 10 és 11 óra között mutatják be a Lánchíd közelében, a Kossuth Múzeumhajó előtti rakparton.
Az Ikarus 30 volt az első autóbusz, amely az Ikarus márkanév alatt készült, ezzel egy új korszakot nyitva a magyar járműgyártás történetében. Az első példány 1951. február 24-én gördült ki a mátyásföldi gyár kapuján.
A típust Schmiedt Kázmér és tervezőcsapata fejlesztette ki, figyelembe véve a távolsági és a városi közlekedés igényeit. Bár a városi változatot kezdetben túl kicsinek tartották a zsúfolt forgalomhoz, végül ebből is sorozat készült. A távolsági kivitel 30+1, míg a városi változat 19+1 ülő- és 20 állóhellyel rendelkezett.
A hét évig gyártott típusból összesen 3175 darab készült, melyek közül a legtöbb az NDK-ba (662 darab), Kínába (640 darab) és Csehszlovákiába (500 darab) került, miközben a hazai forgalomban csak egyharmaduk maradt. Az Ikarus 30 nemcsak egy korszerű mérnöki alkotás volt a maga idejében, hanem az Ikarus hírnevének egyik alapköve is.
A most bemutatásra kerülő példány felújítása jelentős mérföldkő a magyar közlekedéstörténet számára, hiszen a jármű nem csupán egy technikatörténeti ritkaság, hanem egy letűnt korszak ikonikus emléke, amely ismét a nagyközönség elé kerül, hogy megidézze a hazai járműipar dicső múltját.
Lelépő, fotók: Közlekedési Múzeum Facebook oldala