Kevés olyan hely maradt a főváros környékén, ahol ennyire tisztán, ennyire letisztultan és mégis látványosan fennmaradt volna az 1930-as évek modernista szelleme.
A Budaörsi repülőtér nem csupán a magyar légiközlekedés múltjának meghatározó helyszíne. Olyan építészeti kincs is, amire a nemzetközi sajtó is felfigyelt. A CNN a minap hosszú cikkben éltette a reptért, amely szerintük „időkapszulaként” működik, töretlen eleganciával.
Bauhaus az ég alatt – Budaörsi reptér építészeti kuriózuma
A Budaörsi repülőtér 1937-ben nyitotta meg kapuit az ország első nemzetközi reptereként. Az épület megtervezésére kiírt építészeti pályázatot Bierbauer Virgil és Králik László nyerte meg. A győztes terv a korszellemnek megfelelően a Bauhaus funkcionalizmusát és formai tisztaságát hordozta:
tágas, kör alaprajzú főcsarnok, hajlított korlátok, nagyvonalú ablakfelületek és logikusan tagolt utasforgalmi terek.
A terminál ma már műemlék, és belépve valóban feléled bennünk a múlt. A reggeli napfény átsüt a tető nagy üvegfelületein, a padlón geometrikus árnyékok rajzolódnak ki.
az épületbelső szinte változatlan az eredeti állapothoz képest.
A reptér a II. világháború után veszített nemzetközi szerepéből, amikor a megnövekedett légiközlekedési igények miatt a forgalmat áttelepítették a későbbi Ferihegyi repülőtérre. De Budaörs nem némaságba burkolózott. A közforgalmú repülés helyett élő, lélegző kisgépes központtá vált, ahol ma is napi rendszerességgel emelkednek a levegőbe privát gépek, helikopterek és sétarepülések.

Múltból jövőbe – ahol veterán gépek és modern pilóták találkoznak
A reptéren működik a FlyCoop légitársaság is, amely pár évtized alatt teljes körű szolgáltatóvá fejlődött. A Balaton fölötti repülésektől kezdve a helikopteres Forma‑1 transzfereken át a pilótaképzésig minden elérhető itt. A látványrepülésekhez előzetes foglalás kell, de a beszállás pár percen belül megtörténhet, a gépek pedig 3–5 fős privát élményt ígérnek.
Nemcsak a jelen, a múlt is jól megfér a leszállópályák mellett.
A Goldtimer Alapítvány legendás értékőrző munkájának köszönhetően repképes állapotban láthatunk itt még ma is egy szovjet gyártású Lisunov Li-2-es gépet, amely a világ utolsó ilyen típusú, rendszeresen felszálló darabja. Aki szeretné, tavasszal és nyáron 15 perces történelmi repülésre is befizethet.

A reptér hangulata barátságos, családias, és egyre népszerűbb rendezvényhelyszín is. Zenei fesztiválok, céges események találnak itt otthonra, és nem ritka, hogy egy-egy rendezvény vendége kedvet kap egy gyors repüléshez is.
Nemcsak azoknak érdemes ide kilátogatni, akik felszállnának. Már az is élmény, ha csak figyeljük a fel- és leszállásokat a fűvel borított pályán, és kicsit megmártózunk a repülés iránti rajongás időtlen hangulatában.
Lelépő, fotók: Budaörsi Repülőtér weboldala



